Източник на агенция РИА "Новости" казва, че работата по десантния кораб "Прибой" може да започне още през 2016г.
Корабът е разработен от Невското проектно-конструкторско бюро с идея да пренася до 8 хеликоптера Ка-27 и Ка-52К, до 500 десантчици и 40-60 единици военна техника. Въоръжението му може да включва 2-4 десантни катера и зенитен комплекс "Панцир-М".
Предвидено е корпусът да е с дължина 165 метра, ширина 25 метра и водоизместимост от 14 хиляди тона. За сравнение, "Мистрал" е с размери 199 на 32 метра и водоизместимост 22 000 тона, предвидено бе да носи общо 16 хеликоптера (8 щурмови КА-52К и 8 транспортни КА-29) и до 700 души.
Макет на "Прибой" е бил показан на форума "Армия-2015", който се провежда в Кубинка край Москва. "Това е нашият отговор на "Мистрал", казал източник на "Интерфакс".
В действителност "Прибой" съответства на холандските десантни кораби от типа на "Ратердам" и "Йохан де Вит". Те са с водоизместимост 14 000 тона, превозват 500-600 морски пехотинци и носят на борда си 6 хеликоптера и десантни катери.
За руска разработка, алтернативна на "Мистрал" говори през май капитан Владимир Трябичников, началник на корабостроенето в руския военноморски флот. Презмарт адмирал Виктор Чириков, командващ руския МВФ, каза, че до 2050г. ще бъде обновен изцяло съставът на руските десантни кораби.
Още преди това - на 13 октомври, Сергей Власов, генерален директор на Невското проектно-конструкторско бюро, се похвали, че могат да построят руски аналог на "Мистрал", тъй като на френския кораб нямало принципно нови технологии, които Русия да е принудена да си поръчва в чужбина.
Тогава Власов потвърди, че има поръчка за втори десантен кораб от типа "Иван Грен" (известен още като проект 11711). Но самото строителство на "Иван Грен" е истинска сага - то започна през 2004г. в Калининград по проекто т 90-те години, после 6 години флотът променя параметрите, добавяйки 22 големи модификации. Корабът бе спуснат на вода през декември 2012г. и до ден днешен се довършва.
Основите на вторият "Иван Грен" беха заложен през 2010г. с идея официалното строителство да започне през 2011г.