Заключителният доклад за самолетната катастрофа в Смоленск

Решението на екипажа да не бъде извършено приземяване на резервно летище е непосредствената причина за катастрофата на полския правителствен самолет Ту-154, пише в доклада. Отбелязва се, че самолетът се е снижавал в условия на неоправдан риск, а целта на пилота е била „да се приземи на всяка цена”. В доклада се посочва, че е имало съществени недостатъци при подготовката и формирането на екипажа, в контрола на готовността за полета и при избора на резервни летища.Освен това екипажът преди излитането не е получил достатъчно информация за метеорологичните условия в района на Смоленск.
Върху екипажа на самолета на полския президент е бил оказван психологически натиск от страна на командващия полските ВВС, съобщи председателят на Междудържавния авиационен комитет (МАК) Татяна Анодина на пресконференция за хода на разследването на катастрофата. Според доклада на МАК командващият полските ВВС е бил употребил алкохол, а в момента на катастрофата той се е намирал в пилотската кабина.
Анодина подчерта, че „присъствието на висшия военен в пилотската кабина преди сблъсъка със земята е оказало психологически натиск за взимането на решение за снижаване и кацане.
Техническата комисия е установила, че самолетът е бил технически изправен преди излитането си от Варшава. По време на полета не е имало проблеми с двигателите.
На 10 април 2010 година полският правителствен самолет Ту-154 се разби при опит за приземяване в руския град Смоленск. Загинаха всички 96 души на борда, сред които президентът Качински, съпругата му, висши военни и политици.
По-рано полските власти заявиха, че не приемат заключенията на руските следователи за причините за инцидента.